Még le se írtam az előző bejegyzésem, már is bővítésre szorul. Az én
leírásom a 2011-es jogosítvány
szerzést írja le, de mint tudjuk 2012-től változtak bizonyos előírások.
Először arra gondoltam, hogy
módosítom az előző bejegyzésem, de szerintem szerencsésebb, ha azt változatlanul
hagyom és ebben a post-omban kiemelem, azt ami változik idén.
A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és
vizsgáztatásának részletes
szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet módosításaként, a
58/2011. (XI.24.) NFM rendelete rendelkezik a módosításokról. A változások
megtalálhatóak a Magyar Közlöny 138. számában, amit 2011. november 24.,
csütörtökön adtak ki.
http://magyarkozlony.hu/pdf/10946
Legfontosabb változások:
1.) A járművek követelményei kategóriánként.
Ø „M” kategória: bármely kétkerekű segédmotoros
kerékpár.
Ø „AM”
kategória:
-két- vagy háromkerekű
jármű, amelynek legnagyobb tervezési sebessége a 25 km/órát meghaladja, de nem
több mint 45 km/óra, a motor hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél vagy a
motor legnagyobb hasznos motorteljesítménye nem több 4 kW-nál,
- könnyű négykerekű motorkerékpár, amelyek terheletlen tömege (az akkumulátor tömegét nem számítva) kevesebb 350 kg-nál, amelynek legnagyobb tervezési sebessége a 25 km/órát meghaladja, de nem több mint 45 km/óra, a motor hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél vagy a motor legnagyobb hasznos motorteljesítménye nem több 4 kW-nál.
- könnyű négykerekű motorkerékpár, amelyek terheletlen tömege (az akkumulátor tömegét nem számítva) kevesebb 350 kg-nál, amelynek legnagyobb tervezési sebessége a 25 km/órát meghaladja, de nem több mint 45 km/óra, a motor hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél vagy a motor legnagyobb hasznos motorteljesítménye nem több 4 kW-nál.
Ø
„A1” alkategória: legalább 75 cm3 hengerűrtartalmú,
kétkerekű motorkerékpár. (125cm3 és 11 kw)
Ø
„A korl.” kategória:
a) 125 cm3-t
meghaladó hengerűrtartalom,
b) legalább
100 km/óra sebesség elérésére alkalmas,
c)
legfeljebb 25 kW teljesítmény,
d)
legfeljebb 0,16 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arány.
Ø
„A2” kategória: oldalkocsi nélküli
motorkerékpár, legalább 400 cm3 hengerűrtartalommal és legalább 25 kW motorteljesítménnyel.
Ø
„A” kategória:
a) 2013. január 18-ig:
aa)
legalább 35 kW teljesítmény,
ab)
legalább 100 km/óra sebesség elérésére alkalmas.
b) 2013. január 19-tol:
ba) „A” kategóriába
tartozó oldalkocsi nélküli motorkerékpár, legalább 600 cm3 hengerűrtartalommal
és legalább 40 kW motorteljesítménnyel
Itt a legérdekesebb az eddig korlátlannak tekintett A-kategória széttagolása. Megjelenik az A2 kategória, amivel vezethetőek lesznek a legfeljebb 35, majd 40 kw (az A-kategória adataiból származnak) teljesítményű motorok, amik a tökéletes kezdő nagymotor kategóriájú gépek.
Honda CB 500 egy tökéletes alternatíva.
2.) A kétkerekű járművek vezetőinek oktatása során a tanuló
felszerelése:
a) bukósisak,
b) szemüveg (a bukósisak kialakításától függően),
c) protektoros hosszúnadrág és protektoros dzseki,
d) protektoros kesztyű,
e) magas szárú, zárt cipő vagy csizma,
f) elől-hátul „T” betűjelzéssel ellátott, tanulónként eltérő színű vagy
számozott tanulómellény,
g) a főoktatás és a vizsga során a tanuló és az oktató közötti kapcsolatot
rádió adó-vevő készülékkel
kell biztosítani.”
Kíváncsi lennék, hogy mi indokolta, hogy protektoros- kesztyű,
hosszúnadrág és dzseki legyen kötelező, már az oktatáson és a vizsgán is. Én
sima (bőr, de nem protektoros) kesztyűben voltam, valamint farmerben és egy egyszerű
dzsekiben. Miután meglett a jogsim, utána már könnyebb szívvel ruháztam be egy
protektoros kesztyűbe és egy protektoros bőrkabátba. Protektoros nadrágom még
nincs, helyette van egy motoros farmerem (Shox) és egy UFO térdvédőm, de erről
nem ebben a post-ban szeretnék írni.
Pont most vette meg a felszerelést, hogy elkezdhesse a jogsit...
3.) Könnyített A1 - (B125)
A legfontosabb és leggyakrabban hangoztatott változás, hogy akinek már
van érvényes B kategóriás jogosítványa, az könnyített feltételekkel szerezheti
meg az A1-es jogosítványát.
Az eredeti B125 kampány célja az lett volna, hogy B-s jogsival automatikusan
vezethessünk A1-es motort, lényegében olyan módon, ahogy jelenleg a segéd
motorkerékpárokat. Ez nem valósult meg, de jelentősen könnyebb a jelenlegi
feltételekkel az adott kategória megszerzése!
Vezethető ezzel a jogosítvánnyal olyan motor, ami maximálisan 125 cm3 és
11 kw teljesítményű, Magyarországon bejegyzett, érvényes magyar forgalmi
engedéllyel, érvényes biztosítással és rendszámmal rendelkezik.
Tanfolyam: 3 óra elmélet, 2 óra gyakorlat
Vizsga: elméleti vizsga (Kresz) + 50 perces forgalmi vizsga.
Ha valaki automata (ált. robogó) motorral vizsgázik valaki, akkor ez bekerül
a jogosítványába, így csak automata motort vezethet!
Két (bármilyen) vizsga között min. 3 munkanapnak kell eltelnie, (ez ált.
6 nap a gyakorlatban, a központi számítógépes vizsgarendezés miatt), így a
jogosítvány nem szerezhető meg egy nap alatt!
Költség: 3 gyakorlati óra, 2 elméleti óra, 1 Kresz. és 1 Forgalmi
vizsga. Egy iskolát találtam, akinek már
van B125-ös tanfolyamra kidolgozott díja: Jogsiközpont. (nem reklám, csak a
reprezentálást célozza). Tanfolyam: 12.400.- Ft, Vizsgadíj: 15.600.- Ft.
Összesen: 28.000.- Ft.
Van viszont egy érdekes akciójuk:
„Azon Kedves Tanulóink számára, aki B, C, D, E kategória megszerzésére
jelentkezik, - B125, A1 kategória tandíját ajándékba kapja a Jogsiközpont
jóvoltából!”
(bővebb információk a honlapukon)
4.) RUTIN vizsga…
Tudni lehetett, hogy2012-től, a B-s jogosítvány esetén megszűnik a Rutin
vizsga, de kérdésemre (autós-motoros iskoláknál is), hogy a motoros
jogosítványnál lesz e ilyen „könnyítés” mindenki nemmel válaszolt, továbbá az
interneten keresgélve is csak néhány olyan honlapot találtam, ami erre is
kitért volna, de találtam a rendeletben két olyan pontot is, ami pont az
ellenkezőjét mondja!
a.) „A főoktatás – „B” kategóriás képzés kivételével” – csak sikeres
járműkezelési vagy rutinvizsga után kezdhető el.” Már itt is „vagy”-al jelöli a
Főoktatás elkezdését. Vagy egy járműkezelési-, vagy egy rutinvizsga szükséges.
Járműkezelési vizsga pedig két részből áll: Biztonsági ellenőrzési
vizsgálat, valamint egy, a motor kezelésével kapcsolatos műszaki kérdés.
b.) Egy érdekes táblázatot találtam, a Magyar Közlöny 121.-ik oldalán,
ahol a „Vizsgatárgyak és a gyakorlati vizsgatárgyak vizsgaideje (percben)” van
meghatározva:
Kö = Közlekedési alapismeretek (KRESZ). Tartalmaz járművezetés elméleti,
valamint az A, A korl., A2, B, T kategóriáknál, továbbá az A1 alkategóriánál
szerkezeti és üzemeltetési kérdéseket is.
Szü = Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek.
Bü = Biztonsági ellenõrzés és üzemeltetés
Jk = Jármûkezelési vizsga.
R = Rutin vizsga.
F = Forgalmi vizsga.
A táblázatban pirossal bekarikáztam a számunkra fontos részt. Ezen a
részen kellene feltüntetni a Rutin-vizsga időpontját. Mivel ezek a rubrikák ki
vannak húzva, így ezeknél a kategóriáknál nincs ilyen vizsga! Ez alapján nincs
Rutin vizsga!
Egy motorozással foglalkozó honlapon direktben rákérdeztem, ott megerősítették,
hogy nem lesz Rutin vizsga.
Mindemellett azt mondom, hogy ezt az információt érdemes egy kicsit kétkedve fogadni!
Egy újabb érdekes Info a témával kapcsolatban: egy ismerősöm fölhívta ma az oktatóját, aki azt mondta, hogy igenis lesz Rutin vizsga! Ez után nagyon kíváncsian várom, hogy március végén, amikor befejezi a rutin oktatást, lesz e Rutin vizsga!
cat#58
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése