Nem tudtam eldönteni, hogy mikor írjak a műszaki vizsgáról: motor
vásárlás kapcsán, vagy majd később, a használat kapcsán. Mivel nekem rögtön a
vásárlás után műszakiztatnom kellett, így már most leírnám a személyes
tapasztalatimat egy motor műszaki vizsgáztatásáról.
Ebben a post-ban támpontot szeretnék adni, hogy mire célszerű odafigyelni,
hogy - nagy eséllyel - sikeres legyen a műszaki vizsga!
Időpontkérés
Egy olyan időpontot kérjünk, amikor tényleg ráérünk, és ne gondoljuk,
hogy 1 óra alatt végzünk! Sokszor gond nélkül megvan 1 óra alatt, de van, hogy rámegy
akár 3 is! Egy a lényeg: időben ott kell lenni és türelmesen várni kell, miután
bejelentkeztünk!
Ha nem tulajdonos viszi a motort, akkor Meghatalmazás. Ezen felül:
- Forgalmi engedély
- Rendszámtábla…
- Kötelező biztosítás igazoló szelvény
- Személyi igazolvány
- Vizsgadíj
Mire kell figyelni:
1.) Tiszta motor
Célszerű odafigyelni erre az egyszerű részletre, ha műszakiztatjuk a
gépünket, mert sokszor, ha látják, hogy egy szép, jó állapotú, „csilli-villi”
tiszta motort viszünk be, akkor időnkét kimarad egy-két lépés, ahol viszont
bajban lehettünk volna…
Nem elhanyagolandó, ha pl. piszkos az alvázszám, motorszám és e miatt
nem olvasható, akkor lehet, hogy nem lesz boldog a vizsgáztató.
Mehet is a műszakira...
2.) Világítás
Az első, amit megnéznek a motoron! Minden világító berendezésnek
legalább 100%-osan jónak kell lennie: helyzetjelző, tompított, távolsági,
mindkét fék esetén a féklámpa, rendszámtábla világítást, irányjelző! Külön
kiemelném, hogy nem elég, ha minden jól működik, de még szabályos
kialakításúnak is kell lennie: E-jelzés. Az „E” betű hiányára nagyon figyelnek,
főleg az utángyártott alkatrészeknél. Ezért kellett cserélnem a 4 „tuning”
indexet, 4 másik E-jelzésű mini-indexre!
Amit nem szeretnék még, az az utólagos Xenon. Az okát nem tudom, de
sajnos e miatt is buktatnak.
- Hoppá, nem ég a jobb-szélső... - Ez gyárilag ilyen!!!
3.) Rendszám
Már majdnem meg is feledkeztem a rendszámról, pedig nagyon komolyan veszik, mind az utcán, mind a vizsgán.Nem elég, hogy tisztának kell lennie, de megfelelő módon kell azt fölszerelni. Ez leginkább akkor baj, ha valamilyen utángyártott, vagy sport rendszámtáblatartó van a motoron, mert akkor ritkán 30 Fok-os a rendszám dőlésszöge.
4.) Motorikusan
Normál esetben a tompított világítás ellenőrzése miatt indítják csak be
a motort, mivel motoroknál nincs környezetvédelmi vizsgálat, így nem számít,
hogy pl. mennyire csörög a motor, stb., de azért célszerű, ha beindul, és nem
okádja füstöt!
5.) Kipufogó
Ezt vehettem volna a motorikus kérdéshez, de ez annál sokkal fontosabb,
mert erre ugranak! Ha nem úgy néz ki, mint egy gyári, akkor beindítják a motor
és jöhet a bukta…
Megoldás:
- E-jelzésű, lehetőleg műbizonylatos kipufogó.
- Gyári dobot megtartani, a sport dob mellett, és a műszaki vizsgára visszarakni a gyárit.
Biztos úr, ez így jött kár a gyárból...
6.) Kiegészítők
A következő, amit megnéznek, azok a különböző fölszerelt kiegészítők.
Mi számít? Természetesen az „E” jelzés. Ezért cseréltem a két tükrömet.
Minden más kiegészítőhez szükség műbizonylat (pl. TÜV papír), pl.:
plexi, kormány, fék- és kuplung kar, stb.
- A ZX10-esen nem csutka-kormány van gyárilag? - Áá, dehogy...
7.) Gumi
Egy újabb olyan tényező, ami miatt könnyen bukni lehet! Általam ismert
három eset:
- 1,6 mm profilmélység a cél, de 2 mm alatt általában már nem csak nézik, hanem meg is mérik a tényleges értéket! A gumi teljes futófelületén meg kell lennie az 1,6 mm-nek, így ha közepén van 1,5 mm, a szélén 3 mm, akkor az már nem jó!
- Problémát jelent még, ha a motor sokáig áll egy helyben, mert a gumi eldeformálódik állás közben. Ezt a deformálódást azonnal észreveszik a fékpadi ellenőrzés közben, és jó esetben megkérnek, hogy a műszaki után azonnal cseréljük a gumit! Rossz esetben...
- Gumi terén, egy valami van, ami további problémák forrása: slick gumi és vágott slick, amik azonnali bukó tényezők!
Profil mélység?
8.) Lánc, villa, rugóstag
Szerintem elég fontos elemei a motornak, de még egyszer se láttam
olyat, hogy akár csak egy picit is ránéztek volna.
Miután fölvették az adatokat és megnézték az előbb fölsorolt
részleteket, igazából egy dolog maradt, a fékpad!
9.) Fékpad
Egyértelmű, hogy a motor legfontosabb része, és lényegében ilyen súlyú
ez a vizsgálat. Sok motor itt vérzik el, és ez az, amire nem igazán lehet
fölkészülni előre. Volt, hogy egy motoron tökéletesen fogott a fék és a
számítógép pedig azt hozta ki, hogy túlzottan üt a fék.
Itt az első és a hátsó féket is ellenőrzik és egy adott értékű lehet a
kilengés => itt azt ellenőrzik, hogy a fékbetét és a féktárcsa milyen
állapotú.
A vizsgáztató
Azt mondhatom, hogy eddig igencsak háttérbe szorultak a negatív
tapasztalataim, pedig tényleg NKH-s vizsgahelyekre járok! Általánosságban
pozitívan tudok nyilatkozni a vizsgáztatókról. Persze, ők is emberek, és ha pl.
pont rossz napjuk van, stb.. Sajnos ezt mindenki ismeri…
Abszolút negatív tapasztalat: vittünk egy kb. 10 éves motort műszakira.
A motor nem volt szép (nap koptatott fényezés), de műszakilag hibátlan volt!
Mivel „csúnya” volt, így azonnal ráugrott 3-4 vizsgáztató is és intenzíven
kerestek egy részletet, ami miatt meg lehetne buktatni a motort… Minden
potenciális buktatási tényezőt megnézték mind a 3-an, így 3 vizsgáztatónak is el
kellet magyarázni, hogy az 1,8 mm-s profilmélységgel át kell engedniük, mert
1,6 mm a határ. Egyik azért megjegyezte, hogy máskor ne hozzunk ilyen gumival…
Miért is? Ha a szabálynak megfelel, akkor mit akar… Ez volt az az eset, amikor
azt éreztem, hogy ki lett adva, hogy ennek a motornak buknia kell, bármi áron!
Bocs fiúk… Nem jött össze… a buktatás! Műszakilag hibátlan volt, így
átengedték!
Pozitívumot nem tudok kiemelni, mert tényleg sokszor volt, hogy
normálisan végezték a munkájukat és sokszor volt, hogy segítőkészek voltak
(minden anyagi ráhatástól mentesen!!!), így én továbbra is magam viszem a saját
motorom!
.
.
Jelenlegi tapasztalataim szerint (kb 10-15 vizsga) ezek azok a
tényezők, amikre oda kell figyelni és ezeken végighaladva kell fölkészíteni a
motort, hogy csont nélkül és mindenféle „okoskodás” nélkül átmenjen akár egy
szigorú műszaki vizsgán is.
Ha nincs semmi változás a forgalmiban, akkor azonnal a kezünkbe kapjuk
a forgalmit az új lejárati dátummal (2 év), ha van változás (pl. beíratjuk a
forgalmiba műbizonylatos sportkipufogót), akkor a Műszaki adatlapot kapjuk a
kezünkbe, amivel vonulhatunk az Okmányirodába.
A bukás
Sajnos még egy jól felkészített és jól működő motor esetén is
előfordulhat, hogy valamilyen tényező miatt nem megy át a műszaki vizsgán.
Ebben az esetben jó tudni, hogy az autót/motort kivonják a forgalomból.
Lényegében érvénytelenítik a forgalmit, így ha volt is még mondjuk egy hét, a
műszaki lejáratági, az autót/motort már hivatalosan nem vihetjük haza „lábon”.
Törvényben, valahogy így néz ki: Az egyes közlekedési tárgyú törvények
módosításáról szóló 2007. évi CLXXV. törvény módosította a közúti közlekedésről
szóló 1988. évi I. törvény 24. §-át az alábbiak szerint:
"24. § (1.) Az üzemben tartó felelős azért, hogy a forgalomban
tartott járműve a műszaki, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi
követelményeknek megfeleljen.
(6.) Ha a jármű az (1.) bekezdésben említett követelményeknek nem felel
meg, az időszakos vizsgálatot végző közlekedési hatóság a jármű forgalomban
tartását megtiltja és erről informatikai rendszere útján - gépjármű,
mezőgazdasági vontató, lassú jármű és ezek pótkocsija esetén - a közlekedési
igazgatási szervet értesíti."
"(2.) Ha a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek nem felel
meg, a közlekedési hatóság a forgalmi engedélyt érvényteleníti és a
rendszámtábláról az érvényesítő címkét és - ha van - a plakettet eltávolítja,
továbbá ezt elektronikus úton közli a Nyilvántartóval."
Műszaki érvényesítő matrica
Ha rendőr megállít, akkor a forgalmit kéri el és ebből látja, ha már
esetleg lejárt a műszakink, azonban nem értjük, ha menet közben kiszúr a
rendőr, akkor honnan tudja előre, hogy lejárt a műszakink… Természetesen az
érvényesítő címkéből/matricából.
Minden matricán van egy szám, ami a műszaki érvényességére vonatkozik:
11 – 2011 és minden egyes lejárati évhez külön szín tartozik: 2011 – kék.
Ezt copy-ztam!
A 2012-t sajnos nem tudom, de a 2013-nak újból zöld!
cat#58
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése