![]() |
Az lenne a jó, ha így felöltöznénk... |
Igazából, egy téma, amiről még mindenképp írni kell a motorozás elkezdése kapcsán, és ez a motoros ruházat.
Nem egyszerű írni a témáról, mert vagyonokat el lehet költeni ebben a tárgykörben,
de mindenki tisztában van azzal is, hogy egy olyan országban élünk, ahol kevesek
tudnak egy vagyont erre szánni!
De azt is szem előtt kell tartani, hogy ez nem olyan, mint az autózás,
így nem véd meg a karosszéria, ezért szükséges olyan ruhát viselnünk, ami ezt megteszi.
Az én alapelvem az volt, hogy találjak egy egészséges középutat! Nem
vettem meg mindent elsőre, de próbáltam nem a legolcsóbb felszereléseket
megvenni.
Először érdemes végiggondolni, hogy mennyi pénzt szánunk rá! Utána
nagyjából át kell gondolni, hogy mi az, amit venni szeretnék és mennyi pénzt
szánunk az egyes elemekre!
Mik szükségesek? Szerintem:
Bukósisak
A legfontosabb, mert nem csak kötelező, de az egyik legfontosabb
szervünket védi, a fejünket!
Annyi árkategória, kialakítás, típus, stb. létezik, hogy csak győzzük
kiválasztani a nekünk tetszőt.
1.) Nyitott sisak: leginkább robogósok (és chopperesek) használják.
Előnye, hogy jobban szellőzik, és szabadabb érzésünk van benne, hátránya, főleg
a plexi nélküli sisakoknál, hogy nem védik az arcot egy esetleges esésnél és
természetesen a szélzaj is jóval magasabb ezekben.
Robogós és chopper sisak
3.) Zárt: utcai motorokhoz leginkább ezt ajánlom. Véd és kevésbé zajos
akár nagyobb tempónál is.
Igazából pénztárca függő, hogy melyik típust vesszük. Létezik műanyag,
üvegszálás és carbon sisak is. Egyes sisakoknál opcionális a szemüveg.
Nolan X601 - Stoner
Én egy AGV K3 Evil mellett döntöttem, ami az AGV legegyszerűbb és
legolcsóbb zárt sisakja. Vele szemben leginkább az LS2 márkanevű sisakok
álltak. Mindegyik valamivel 30 ezer Ft alatt volt, de végül az olcsó márkásat
vettem, egy LS2-k között középáras sisak helyett.
A sisakkal magával teljesen meg vagyok elégedve. Olvastam teszteken,
hogy nyomnak a mosható betét patentjei, ami igaz is volt kb. 1 órán át, azóta
nem volt ilyen problémám.
AGV K3 Evil - I like it...
4.) Felnyitható: Magasabb árkategóriát képező sisakok, felnyitható állrésszel. Én
személy szerint még nem jöttem rá, hogy miért is lenne ez jó nekem.
Kesztyű
Mivel a jogosítvány megszerzésekor már tanfolyamon kötelező, így a
bukósisak megvétele után ez a következő. Személyes tapasztalat, hogy nem
érdemes a legolcsóbbat megvenni, mert hamar cserélni kell utána. Több gyártó,
több stílusú, kialakítású kesztyűt gyárt. Én a túra, sport-túra kesztyűket
néztem.
Elsőre (leginkább a jogsi megszerzéséhez) vettem egy nagyon olcsó
Probiker kesztyűt, ami nem volt egy strapabíró darab. Az ujjai végénél jött
szét a varrás, így váltottam egy Mugenre. Maga a kesztyű nagyon tetszik, jó
tapintású, jól szellőző bőrből készült, a külsején műanyag protektorokkal.
Gyakorlatban még nem próbáltam ki, de már alig várom!
Mugen G-MNR 1002
Ha kora tavasszal és késő ősszel is használjuk a motorunkat, akkor
érdemes beruházni egy téli kesztyűre is, mert a kezünk folyamatosan, takarás nélkül
kapja a menetszelet, így azonnal megérezzük a hideget. Ez rontja a
koncentrációt motorozás közben!
Ruházat
Egy részes: a sportruháknál, az igazán komolyak, már nem szét cipzározhatóak,
hanem egyben van a kabát és a nadrág is. Így el lehet kerülni, hogy pl.
fölcsúszik a kabát és az oldalunk találkozik az aszfalttal. Kezdőknek, főleg
elsőre szerintem fölösleges! Célszerűbb venni egy jó kabátot, egy farmert és egy
normális térdvédőt!
Kabát: Első kérdés, hogy mennyit szánunk rá! Ha 20-30 ezer Ft-t, az se
baj, mert annyiért már elérhetőek protektoros cordura kabátok (pl. Mugen).
Fontos a vásárláskor odafigyelni arra, hogy lehetőleg vízálló legyen, mert egy
napsütéses napon is bármikor jöhet egy hirtelen zápor!
Mugen cordura kabát
Ha már rászánunk olyan 40-60 ezer Ft-t, annyiért már protektoros
bőrkabátok is elérhetőek. Én egy Berik-et vettem, amivel nagyon elégedett
vagyok.
Berik LJ-3192
Nadrág: Ha úgy használja valaki a motorját, mint én, akkor érdemes
venni egy farmer/cordura nadrágot, ami akár utcai nadrág is lehetne, így ha
valamilyen céllal (pl. iskola) megyünk motorral, akkor nem kell egész nap a
bőrnadrágban ülnünk. Igazából egy vastagabb anyagú utcai farmer is megteszi, de
szerintem kötelező alá vagy fölé egy kemény-térdvédő! Szintem minden esésnél
valószínű, hogy odaverjük a térdünket, ami elég kellemetlen és maradandó tud
lenni.
Berik LP-1839
Protektor
Most nem a versenycélú használat, hanem az általános utcai használat
során viselendő protektorokról írnék.
Felsőtest:
- Gerinc protektor: a legtöbb cordura- és bőrkabátban van CE gerinc protektor, de ha anyagi lehetőségeink megengedik, akkor 10 és 20 ezer Ft között, már elég komoly gerincprotektorok állnak rendelkezésünkre. Még nekem sincs sajátom, de már kinéztem, amilyet szeretnék:
Zandona Big Back X8
- Könyök- és válvédő: a legtöbb cordura- és bőrkabátban van kemény (műanyag) könyök és vállvédő. Ha nem akarunk ilyen kabátot venni, akkor több üzletben elérhető külön könyökvédő is.
- Vesevédő: Egy pár ezer Forintos tétel, de nagyon megéri. Én egy Louis-t használok, de ebből nem is fontos megvenni a legdrágábbat, de annál fontosabb, hogy legyen, főleg, ha motorozunk kora tavasszal és késő ősszel is.
Alsótest:
- Térd- és sípcsontvédő: vettem egy motoros farmert a Shox-ban, amiben van egy CE térdvédő, amit nem éreztem túl biztonságosnak, így vettem egy farmer alá vehető UFO térdvédőt. Kettős funkciót is ellát: véd esésnél, védi a térdet és az ízületeket a menetszéltől.
Csizma:
Sokan elfeledkeznek, erről a nem éppen olcsó tételről, pedig érdemes
elgondolkodni rajta. Az utcai cipőben motorozásnak eddig két negatívumát vettem
észre: a cipőfűző be tud akadni a lábtartóra és akkor nem tudom letenni a
lábam, valamint a váltó megtöri a cipő orrát. Valamint, ha nem magas szárú
cipőben, csizmában motorozunk, akkor egy megállásnál akár ki is tudni
bicsaklani a lábunk, ami boruláshoz vezethet.
A legtöbb motoros csizma pont ezért cipzáras, és rendelkezik az orrán
egy kemény résszel, hogy a váltó nem törje meg a bőrt. Ezen felül, gyakran el
vannak látva koptató- és protektoros részekkel is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése