2012. február 23., csütörtök

Motorozás III. – Motoros ruházat

Az lenne a jó, ha így felöltöznénk...

Igazából, egy téma, amiről még mindenképp írni kell a motorozás elkezdése kapcsán, és ez a motoros ruházat.

Nem egyszerű írni a témáról, mert vagyonokat el lehet költeni ebben a tárgykörben, de mindenki tisztában van azzal is, hogy egy olyan országban élünk, ahol kevesek tudnak egy vagyont erre szánni!
De azt is szem előtt kell tartani, hogy ez nem olyan, mint az autózás, így nem véd meg a karosszéria, ezért szükséges olyan ruhát viselnünk, ami ezt megteszi.
Az én alapelvem az volt, hogy találjak egy egészséges középutat! Nem vettem meg mindent elsőre, de próbáltam nem a legolcsóbb felszereléseket megvenni.

Először érdemes végiggondolni, hogy mennyi pénzt szánunk rá! Utána nagyjából át kell gondolni, hogy mi az, amit venni szeretnék és mennyi pénzt szánunk az egyes elemekre!
Mik szükségesek? Szerintem:        

                                                   
Bukósisak
A legfontosabb, mert nem csak kötelező, de az egyik legfontosabb szervünket védi, a fejünket!
Annyi árkategória, kialakítás, típus, stb. létezik, hogy csak győzzük kiválasztani a nekünk tetszőt.

1.) Nyitott sisak: leginkább robogósok (és chopperesek) használják. Előnye, hogy jobban szellőzik, és szabadabb érzésünk van benne, hátránya, főleg a plexi nélküli sisakoknál, hogy nem védik az arcot egy esetleges esésnél és természetesen a szélzaj is jóval magasabb ezekben.

 Robogós és chopper sisak

2.) Cross: pitbike, cross, enduro, supermoto, stb. motorokhoz.

 Monster, mi más...

3.) Zárt: utcai motorokhoz leginkább ezt ajánlom. Véd és kevésbé zajos akár nagyobb tempónál is.
Igazából pénztárca függő, hogy melyik típust vesszük. Létezik műanyag, üvegszálás és carbon sisak is. Egyes sisakoknál opcionális a szemüveg.

 Nolan X601 - Stoner
Én egy AGV K3 Evil mellett döntöttem, ami az AGV legegyszerűbb és legolcsóbb zárt sisakja. Vele szemben leginkább az LS2 márkanevű sisakok álltak. Mindegyik valamivel 30 ezer Ft alatt volt, de végül az olcsó márkásat vettem, egy LS2-k között középáras sisak helyett.
A sisakkal magával teljesen meg vagyok elégedve. Olvastam teszteken, hogy nyomnak a mosható betét patentjei, ami igaz is volt kb. 1 órán át, azóta nem volt ilyen problémám.

 AGV K3 Evil - I like it...

4.) Felnyitható: Magasabb árkategóriát képező sisakok, felnyitható állrésszel. Én személy szerint még nem jöttem rá, hogy miért is lenne ez jó nekem.

 Mire jó...?

Kesztyű
Mivel a jogosítvány megszerzésekor már tanfolyamon kötelező, így a bukósisak megvétele után ez a következő. Személyes tapasztalat, hogy nem érdemes a legolcsóbbat megvenni, mert hamar cserélni kell utána. Több gyártó, több stílusú, kialakítású kesztyűt gyárt. Én a túra, sport-túra kesztyűket néztem.

Egy más árkategória: Berik

Elsőre (leginkább a jogsi megszerzéséhez) vettem egy nagyon olcsó Probiker kesztyűt, ami nem volt egy strapabíró darab. Az ujjai végénél jött szét a varrás, így váltottam egy Mugenre. Maga a kesztyű nagyon tetszik, jó tapintású, jól szellőző bőrből készült, a külsején műanyag protektorokkal.
Gyakorlatban még nem próbáltam ki, de már alig várom!

Mugen G-MNR 1002

Ha kora tavasszal és késő ősszel is használjuk a motorunkat, akkor érdemes beruházni egy téli kesztyűre is, mert a kezünk folyamatosan, takarás nélkül kapja a menetszelet, így azonnal megérezzük a hideget. Ez rontja a koncentrációt motorozás közben!

Ruházat
Egy részes: a sportruháknál, az igazán komolyak, már nem szét cipzározhatóak, hanem egyben van a kabát és a nadrág is. Így el lehet kerülni, hogy pl. fölcsúszik a kabát és az oldalunk találkozik az aszfalttal. Kezdőknek, főleg elsőre szerintem fölösleges! Célszerűbb venni egy jó kabátot, egy farmert és egy normális térdvédőt!
 
 Szia! Gurulunk egyet együtt..?

Kabát: Első kérdés, hogy mennyit szánunk rá! Ha 20-30 ezer Ft-t, az se baj, mert annyiért már elérhetőek protektoros cordura kabátok (pl. Mugen). Fontos a vásárláskor odafigyelni arra, hogy lehetőleg vízálló legyen, mert egy napsütéses napon is bármikor jöhet egy hirtelen zápor!

 Mugen cordura kabát

Ha már rászánunk olyan 40-60 ezer Ft-t, annyiért már protektoros bőrkabátok is elérhetőek. Én egy Berik-et vettem, amivel nagyon elégedett vagyok.

Berik LJ-3192

Nadrág: Ha úgy használja valaki a motorját, mint én, akkor érdemes venni egy farmer/cordura nadrágot, ami akár utcai nadrág is lehetne, így ha valamilyen céllal (pl. iskola) megyünk motorral, akkor nem kell egész nap a bőrnadrágban ülnünk. Igazából egy vastagabb anyagú utcai farmer is megteszi, de szerintem kötelező alá vagy fölé egy kemény-térdvédő! Szintem minden esésnél valószínű, hogy odaverjük a térdünket, ami elég kellemetlen és maradandó tud lenni.
 
 Berik LP-1839
Protektor
Most nem a versenycélú használat, hanem az általános utcai használat során viselendő protektorokról írnék.
Felsőtest:
  • Gerinc protektor: a legtöbb cordura- és bőrkabátban van CE gerinc protektor, de ha anyagi lehetőségeink megengedik, akkor 10 és 20 ezer Ft között, már elég komoly gerincprotektorok állnak rendelkezésünkre. Még nekem sincs sajátom, de már kinéztem, amilyet szeretnék:
Zandona Big Back X8
  • Könyök- és válvédő: a legtöbb cordura- és bőrkabátban van kemény (műanyag) könyök és vállvédő. Ha nem akarunk ilyen kabátot venni, akkor több üzletben elérhető külön könyökvédő is.
UFO 2039 könyvédő
  • Vesevédő: Egy pár ezer Forintos tétel, de nagyon megéri. Én egy Louis-t használok, de ebből nem is fontos megvenni a legdrágábbat, de annál fontosabb, hogy legyen, főleg, ha motorozunk kora tavasszal és késő ősszel is.
BUSE vesevédő
Alsótest:
  • Térd- és sípcsontvédő: vettem egy motoros farmert a Shox-ban, amiben van egy CE térdvédő, amit nem éreztem túl biztonságosnak, így vettem egy farmer alá vehető UFO térdvédőt. Kettős funkciót is ellát: véd esésnél, védi a térdet és az ízületeket a menetszéltől.
AXO térdvédő
Csizma:
Sokan elfeledkeznek, erről a nem éppen olcsó tételről, pedig érdemes elgondolkodni rajta. Az utcai cipőben motorozásnak eddig két negatívumát vettem észre: a cipőfűző be tud akadni a lábtartóra és akkor nem tudom letenni a lábam, valamint a váltó megtöri a cipő orrát. Valamint, ha nem magas szárú cipőben, csizmában motorozunk, akkor egy megállásnál akár ki is tudni bicsaklani a lábunk, ami boruláshoz vezethet.
A legtöbb motoros csizma pont ezért cipzáras, és rendelkezik az orrán egy kemény résszel, hogy a váltó nem törje meg a bőrt. Ezen felül, gyakran el vannak látva koptató- és protektoros részekkel is.
Én jelenleg egy bőr bakancsban motorozok.

 
Már Puma csizma is van!

cat#58

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése