Mi lehet a következő lépés, ha már megvan a jogosítványunk? Sokon azt
mondanák, hogy a védőfelszerelés megvásárlása, és ha az már megvan, a maradék
pénzből lehet motort venni!
Én inkább a motort vettem meg elsőre, és utána következhetett minden
más!
Ebben a post-omban a motor-vásárlás legelső lépésére szeretnék kitérni,
ami a megvásárolni kívánt motor típusának kiválasztása.
Én már az elején tudtam, hogy mi az a motor, ami tényleg megfog, de
elég sok egyéb típus fölmerült még bennem, mint lehetséges első nagy-motor.
Fontos, hogy ez nem egy teljes lista, mert a különböző kategóriákban és
évjáratokban szinte végtelen a kezdőknek és újrakezdőknek szánt motorok köre.
Én személy szerint a túra, sport-túra és sport motorok közül szemezgettem, így
leginkább ezekre térnék ki.
Még az elején leszögezném, hogy itt nem az egyes motor típusokat
szeretném bemutatni, mert minden egyes típusról komplett weboldalakat lehet
megtölteni, hanem a saját kategorizálásom kapcsán mutatnék be néhány
motorkategóriát és sorolnék fel néhány konkrét típust.
Ha megtetszik nekünk egy adott típus, akkor érdemes utánakeresni a
neten, különböző honlapokon, fórumokon, hogy mik a tapasztalatok az adott
típusról, mik az esetleges gyengeségei, amikre figyelni kell vásárláskor, vagy
milyen használatra ajánlják, stb.
¢ 125 cm3, 2 ütemű, 1 henger
Igazából egy konkrét típus keltette föl az érdeklődésemet: Cagiva Mito
125 és azok közül is a Massimo Tamburini által tervezet Mito EVO. A Ducati 916
design-ja jelenik meg ezen a 125 cm3-as, 2 ütemű, 33 lóerős motoron.
A szűk és kevésbé gyors útszakaszokon gond nélkül tartja a tempót
4-5-600 cm3-as motorokkal.
Ez egy tökéletes kezdő motor, azonban mint a 2 ütemű konstrukcióknál
szükséges bizonyos extra odafigyelés és karbantartás egy 4 ütemű motorhoz
képest.
A legnagyobb hátránya, hogy nagyon kevés belőle a rendszámos verzió és
az olyan, ami tényleg rendszeresen karban lett tartva és ezek nem is olcsók.
(jelenleg a legolcsóbb rendszámos 1995-ös, 320.000.- Ft). Ezek miatt döntöttem
úgy, hogy akkor inkább mást vennék!
¢
400 cm3,
4 ütemű túra
Ebbe a kategóriába az ismert túramotorok 250 és 400 cm3-as, 4 hengeres,
alapvetően Japán belpiacos verziói tartoznak.
Ezek tökéletes alternatívát jelenthetnek a kezdők számára, ugyanis mind
kényelem, mind gázreakció, mind teljesítmény szempontjából a kezdő túrázókat
célozza meg. Ennek kapcsán elegendő teljesítménnyel rendelkeznek (kb. 50 lóerő)
akár túrázáshoz, akár városban közlekedéshez, és ritkán okoznak kellemetlen meglepetést
a kevésbé gyakorlott motorosoknak.
Legnagyobb hátrányuk a belpiacos jellegből adódik, ebből adódóan
Magyarországon kevés és szinte nincs is belőlük bontásra váró darab, így
alkatrészt leginkább külföldről lehet beszerezni. Angliában nagy számban lehet
fellelni ezeket a motorokat, így a használt, az új és az után gyártott
alkatrészek is elérhetőek legkönnyebben az EBay-en keresztül.
Legismertebb típusok:
Suzuki Bandit 400 Suzuki SV 400
Yamaha FZ400 Yamaha XJR400 R
Honda CB 400
¢
400 cm3,
4 ütemű, 4 hengeres sport-túra
Általános jellemzőjükben nagyon hasonlítanak a 400cm3-as túra
motorokra. Ezekre a motorokra is egy 50 lóerő körüli teljesítmény a jellemző.
Legfontosabb változás, hogy sportosabb megjelenést kaptak. Legismertebb
típusok:
Suzuki RF 400 R Kawasaki ZZR 400
¢ 250 cm3, 4 ütemű, 4 hengeres sport
Ez számomra egy nagyon különleges kategória. Sajnos ez egy olyan
kategória, ami már megszűnt a motorgyártásban. Ezek igazi 250 cm3, 4
hengeres!!, kb. 45 lóerős igazi sport motorok, 200 km/h körüli végsebességgel.
Nagyon különleges vezetési élményt nyújtanak ugyanis 17-19 Ezres
fordulatig is leforgathatók.
Túrázásra kevésbé alkalmasak, ugyanis nagyon nyomaték szegények, így
folyamatosan váltogatni kell. Legnagyobb hátránya, hogy drága hozzá az
alkatrész (egy db első féktárcsa kb. 200.- Font), ami szinte kizárólag
külföldről szerezhető be, ugyanis ez is egy belpiacos kategória.
Legismertebb típusok:
Legismertebb típusok:
Honda CBR 250RR Yamaha FZR 250R
Kawasaki ZXR 250 Suzuki GSX-R250R (SP)
¢ 400 cm3, 4 ütemű, 4 hengeres sport
Egy utcai használatra jóval alkalmasabb megoldás, mint a 250cm3-as
sport motor. Valamivel több nyomatékkal rendelkezik és kb. 58-60 lóerős, így
nincs is annyira kiélezve a blokk, mint a 250-esnél. Érdekessége, hogy sok
típus nem csak Japánban, hanem Angliában is forgalomba lett hozva, így ott még
jelenleg is nagy népszerűségnek örvend. A legtöbb hazánkba behozott típus onnan
származik.
Hátránya ennek is a nehéz alkatrész beszerzés.
Legismertebb típusok:
Külön kitérnék a Honda VFR400 és RVF400 típusokra, amik abban térnek el a másik 3 japán gyártó motorjától, hogy V4-es hengerelrendezésű motorblokkal szerelték a motorokat.
Legismertebb típusok:
Kawasaki ZXR 400 Suzuki GSX-R400
Yamaha FZR400R Honda CBR 400RR (NC29)
Külön kitérnék a Honda VFR400 és RVF400 típusokra, amik abban térnek el a másik 3 japán gyártó motorjától, hogy V4-es hengerelrendezésű motorblokkal szerelték a motorokat.
Ha másért nem, ezért a hangért megérte…
A Hondával kapcsolatban elmondanám, hogy nagyon oda voltam a VFR400
NC30-ért és komolyan terveztem, hogy Angliából behozatok egyet. Mivel Angliában
ezek nagyon keresett típusok, így még mindig nagyon magas az áruk, így
hazaszállítással és itthoni forgalomba helyezéssel együtt már nem érte volna
meg, így tovább léptem a nagyobb motorok felé.
¢ 500 cm3, 4 ütemű, 2 hengeres túra
A sokak által használt és már sokszor bizonyított motorok kategóriája
ez. Ide tartozik az a 3 motor, amivel nagy valószínűség szerint a motoros
oktatás során találkozhattunk.
Ez a kategória nem a különleges motorokról, a különleges kinézetről,
nem a nagy teljesítményről szól, hanem a kezdők számára könnyen kezelhető és
egyszerűen fenntartható motorokról.
A motorok teljesítménye kb. 45-55 lóerő, amit egy szimpla első
tárcsafék és egy hátsó tárcsafék (Kawasakinál a hátsó dobfék) állít meg. Elől normál villa található.
Kawasaki ER5 Suzuki GS500
Honda CB500
Ha akarom, akkor még ide sorolhatom az ugyan már 600 cm3-as, de
továbbra is sor 2-es Kawasaki ER6-ost, ami jelenleg is egy, a kezdők által
kedvelt motor. Ne tévesszen meg senkit a motor kezdő jellege, mert
kezelhetőségük miatt sokan használják Stunt bemutatókon.
Személyes vonatkozás, hogy majdnem vettem egy GS500-ast… A motor sokat
állt a szabadban, így teljesen kifakult a fényezés. Teljesen újrafényezve és
forgalomba helyezve (külföldi motor volt) is jóval alacsonyabb áron lehetett
volna az enyém, mint egy magyarországi darab, de úgy voltam vele, hogy nem
akarok egy olyan típust, ami ennyire nem ébreszt bennem semmilyen érzést, így
ettől a kategóriától is tovább léptem.
Ha belegondolok, akkor itt kéne húzni egy vonalat, mert az ez után
következő motorok, már tényleg csak zárójelesen ajánlhatók első motornak! Ennek
ellenére leírom, mert én is innen választottam!
¢ 600 cm3, 4 ütemű
A 400cm3-as túra motorok, 600cm3-as „nagy testvérei”. Ezek nem
feltétlenül kezdők számára lettek kialakítva, de alapvetően túrázásra
tervezett, nyugodt jellegük miatt kerülnek a kezdők látókörébe. Ezeket már
nehéz együtt kezelni és csak fölsorolni, mert sok eltérő jellegű motor
található közöttük.
Az egyik legnyugodtabb ezek közül a Yamaha XJ 600-as, a maga 60
lóerejével és a 200 kg fölötti súlyával. Nem egy erőgép, de egy végtelenül
megbízható motor, ezért sokan szeretik.
Ez is fölkerült arra a listára, amelynek a címe „Motorok, amiket
majdnem megvettem”. De kipróbáltam és rájöttem, hogy ez nem az én stílusom,
mert nehézkes és elég lomha. (bocs, ha ezzel bárkit megbántok).
A Suzuki Bandit a maga kb. 80 lóerejével már jóval dinamikusabb
haladást tesz lehetővé, de még ez is a fenntartásokkal elfogadható kategóriába
tartozik.
Suzuki GSF600 Bandit
A Yamaha FZ6 (Fazer) és a Honda CB600 (Hornet) a 600-as sportmotoroktól
örökölt, de túrázásra áthangolt, kb. 100 lóerős motorblokkjával, a saját
felfogásomban már egyáltalán nem ajánlott kezdőknek, ennek ellenére mégis sokan
ezt választják.
Már csak egy kategória maradt, az amiből végül én is választottam motort. 600 cm3 körüli, 4 ütemű, V2-es motorok. Ezek teljesítménye alacsonyabb, mint a pl. a Hornetnek, de a forgatónyomatékuk viszont nagyobb és ezt már alacsonyabb fordulaton le is adják. Ezért lehetőség van, kevés váltással nyomatékból motorozni, azonban ha szükséges, ezek is nagyon megindulnak a kb. 70 lóerős teljesítményükkel.
Ducati Monster 620ie Suzuki SV650N
Cagiva Raptor 650 Hyosung GT650
Ezeket a motorokat vettem végig, miközben az első nagy-motorom megvásárlásán gondolkodtam és végül úgy döntöttem, hogy egy Suzuki SV650-est szeretnék! A megvásárlásról és magáról a motorról majd valamelyik következő post-omban írnék!
cat#58
cat#58
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése