2012. február 5., vasárnap

Motorozás II. – A MOTOR – Típus kiválasztása


Mi lehet a következő lépés, ha már megvan a jogosítványunk? Sokon azt mondanák, hogy a védőfelszerelés megvásárlása, és ha az már megvan, a maradék pénzből lehet motort venni!
Én inkább a motort vettem meg elsőre, és utána következhetett minden más!

Ebben a post-omban a motor-vásárlás legelső lépésére szeretnék kitérni, ami a megvásárolni kívánt motor típusának kiválasztása.
Én már az elején tudtam, hogy mi az a motor, ami tényleg megfog, de elég sok egyéb típus fölmerült még bennem, mint lehetséges első nagy-motor.
Fontos, hogy ez nem egy teljes lista, mert a különböző kategóriákban és évjáratokban szinte végtelen a kezdőknek és újrakezdőknek szánt motorok köre. Én személy szerint a túra, sport-túra és sport motorok közül szemezgettem, így leginkább ezekre térnék ki.
Még az elején leszögezném, hogy itt nem az egyes motor típusokat szeretném bemutatni, mert minden egyes típusról komplett weboldalakat lehet megtölteni, hanem a saját kategorizálásom kapcsán mutatnék be néhány motorkategóriát és sorolnék fel néhány konkrét típust.

Ha megtetszik nekünk egy adott típus, akkor érdemes utánakeresni a neten, különböző honlapokon, fórumokon, hogy mik a tapasztalatok az adott típusról, mik az esetleges gyengeségei, amikre figyelni kell vásárláskor, vagy milyen használatra ajánlják, stb.

¢  125 cm3, 2 ütemű, 1 henger
Igazából egy konkrét típus keltette föl az érdeklődésemet: Cagiva Mito 125 és azok közül is a Massimo Tamburini által tervezet Mito EVO. A Ducati 916 design-ja jelenik meg ezen a 125 cm3-as, 2 ütemű, 33 lóerős motoron.
A szűk és kevésbé gyors útszakaszokon gond nélkül tartja a tempót 4-5-600 cm3-as motorokkal.
Ez egy tökéletes kezdő motor, azonban mint a 2 ütemű konstrukcióknál szükséges bizonyos extra odafigyelés és karbantartás egy 4 ütemű motorhoz képest.
A legnagyobb hátránya, hogy nagyon kevés belőle a rendszámos verzió és az olyan, ami tényleg rendszeresen karban lett tartva és ezek nem is olcsók. (jelenleg a legolcsóbb rendszámos 1995-ös, 320.000.- Ft). Ezek miatt döntöttem úgy, hogy akkor inkább mást vennék! 

¢  400 cm3, 4 ütemű túra
Ebbe a kategóriába az ismert túramotorok 250 és 400 cm3-as, 4 hengeres, alapvetően Japán belpiacos verziói tartoznak.
Ezek tökéletes alternatívát jelenthetnek a kezdők számára, ugyanis mind kényelem, mind gázreakció, mind teljesítmény szempontjából a kezdő túrázókat célozza meg. Ennek kapcsán elegendő teljesítménnyel rendelkeznek (kb. 50 lóerő) akár túrázáshoz, akár városban közlekedéshez, és ritkán okoznak kellemetlen meglepetést a kevésbé gyakorlott motorosoknak.
Legnagyobb hátrányuk a belpiacos jellegből adódik, ebből adódóan Magyarországon kevés és szinte nincs is belőlük bontásra váró darab, így alkatrészt leginkább külföldről lehet beszerezni. Angliában nagy számban lehet fellelni ezeket a motorokat, így a használt, az új és az után gyártott alkatrészek is elérhetőek legkönnyebben az EBay-en keresztül.
Legismertebb típusok: 

 Suzuki Bandit 400                                                Suzuki SV 400


  Yamaha FZ400                                      Yamaha XJR400 R

 Honda CB 400

¢  400 cm3, 4 ütemű, 4 hengeres sport-túra
Általános jellemzőjükben nagyon hasonlítanak a 400cm3-as túra motorokra. Ezekre a motorokra is egy 50 lóerő körüli teljesítmény a jellemző. Legfontosabb változás, hogy sportosabb megjelenést kaptak. Legismertebb típusok:
Suzuki RF 400 R                                                  Kawasaki ZZR 400




¢  250 cm3, 4 ütemű, 4 hengeres sport
Ez számomra egy nagyon különleges kategória. Sajnos ez egy olyan kategória, ami már megszűnt a motorgyártásban. Ezek igazi 250 cm3, 4 hengeres!!, kb. 45 lóerős igazi sport motorok, 200 km/h körüli végsebességgel.
Nagyon különleges vezetési élményt nyújtanak ugyanis 17-19 Ezres fordulatig is leforgathatók.
Túrázásra kevésbé alkalmasak, ugyanis nagyon nyomaték szegények, így folyamatosan váltogatni kell. Legnagyobb hátránya, hogy drága hozzá az alkatrész (egy db első féktárcsa kb. 200.- Font), ami szinte kizárólag külföldről szerezhető be, ugyanis ez is egy belpiacos kategória.
Legismertebb típusok:

Honda CBR 250RR                               Yamaha FZR 250R

 Kawasaki ZXR 250                                 Suzuki GSX-R250R (SP)


¢  400 cm3, 4 ütemű, 4 hengeres sport
Egy utcai használatra jóval alkalmasabb megoldás, mint a 250cm3-as sport motor. Valamivel több nyomatékkal rendelkezik és kb. 58-60 lóerős, így nincs is annyira kiélezve a blokk, mint a 250-esnél. Érdekessége, hogy sok típus nem csak Japánban, hanem Angliában is forgalomba lett hozva, így ott még jelenleg is nagy népszerűségnek örvend. A legtöbb hazánkba behozott típus onnan származik.
Hátránya ennek is a nehéz alkatrész beszerzés.
Legismertebb típusok:

 Kawasaki ZXR 400                                            Suzuki GSX-R400

 Yamaha FZR400R                                Honda CBR 400RR (NC29)

Külön kitérnék a Honda VFR400 és RVF400 típusokra, amik abban térnek el a másik 3 japán gyártó motorjától, hogy V4-es hengerelrendezésű motorblokkal szerelték a motorokat.
Ha másért nem, ezért a hangért megérte…



 Honda VFR400 (NC30)                                Honda RVF400 (NC35)

A Hondával kapcsolatban elmondanám, hogy nagyon oda voltam a VFR400 NC30-ért és komolyan terveztem, hogy Angliából behozatok egyet. Mivel Angliában ezek nagyon keresett típusok, így még mindig nagyon magas az áruk, így hazaszállítással és itthoni forgalomba helyezéssel együtt már nem érte volna meg, így tovább léptem a nagyobb motorok felé.

¢  500 cm3, 4 ütemű, 2 hengeres túra
A sokak által használt és már sokszor bizonyított motorok kategóriája ez. Ide tartozik az a 3 motor, amivel nagy valószínűség szerint a motoros oktatás során találkozhattunk.
Ez a kategória nem a különleges motorokról, a különleges kinézetről, nem a nagy teljesítményről szól, hanem a kezdők számára könnyen kezelhető és egyszerűen fenntartható motorokról.
A motorok teljesítménye kb. 45-55 lóerő, amit egy szimpla első tárcsafék és egy hátsó tárcsafék (Kawasakinál a hátsó dobfék) állít meg. Elől  normál villa található.

 Kawasaki ER5                                                 Suzuki GS500

 Honda CB500

Ha akarom, akkor még ide sorolhatom az ugyan már 600 cm3-as, de továbbra is sor 2-es Kawasaki ER6-ost, ami jelenleg is egy, a kezdők által kedvelt motor. Ne tévesszen meg senkit a motor kezdő jellege, mert kezelhetőségük miatt sokan használják Stunt bemutatókon.

Kawasaki ER6f

Személyes vonatkozás, hogy majdnem vettem egy GS500-ast… A motor sokat állt a szabadban, így teljesen kifakult a fényezés. Teljesen újrafényezve és forgalomba helyezve (külföldi motor volt) is jóval alacsonyabb áron lehetett volna az enyém, mint egy magyarországi darab, de úgy voltam vele, hogy nem akarok egy olyan típust, ami ennyire nem ébreszt bennem semmilyen érzést, így ettől a kategóriától is tovább léptem.

Ha belegondolok, akkor itt kéne húzni egy vonalat, mert az ez után következő motorok, már tényleg csak zárójelesen ajánlhatók első motornak! Ennek ellenére leírom, mert én is innen választottam!

¢  600 cm3, 4 ütemű
A 400cm3-as túra motorok, 600cm3-as „nagy testvérei”. Ezek nem feltétlenül kezdők számára lettek kialakítva, de alapvetően túrázásra tervezett, nyugodt jellegük miatt kerülnek a kezdők látókörébe. Ezeket már nehéz együtt kezelni és csak fölsorolni, mert sok eltérő jellegű motor található közöttük.

Az egyik legnyugodtabb ezek közül a Yamaha XJ 600-as, a maga 60 lóerejével és a 200 kg fölötti súlyával. Nem egy erőgép, de egy végtelenül megbízható motor, ezért sokan szeretik.
Ez is fölkerült arra a listára, amelynek a címe „Motorok, amiket majdnem megvettem”. De kipróbáltam és rájöttem, hogy ez nem az én stílusom, mert nehézkes és elég lomha. (bocs, ha ezzel bárkit megbántok).

Yamaha XJ 600 S/N

A Suzuki Bandit a maga kb. 80 lóerejével már jóval dinamikusabb haladást tesz lehetővé, de még ez is a fenntartásokkal elfogadható kategóriába tartozik.

Suzuki GSF600 Bandit

A Yamaha FZ6 (Fazer) és a Honda CB600 (Hornet) a 600-as sportmotoroktól örökölt, de túrázásra áthangolt, kb. 100 lóerős motorblokkjával, a saját felfogásomban már egyáltalán nem ajánlott kezdőknek, ennek ellenére mégis sokan ezt választják.

 Honda CB 600                                                     Yamaha FZ600
  

Már csak egy kategória maradt, az amiből végül én is választottam motort. 600 cm3 körüli, 4 ütemű, V2-es motorok. Ezek teljesítménye alacsonyabb, mint a pl. a Hornetnek, de a forgatónyomatékuk viszont nagyobb és ezt már alacsonyabb fordulaton le is adják. Ezért lehetőség van, kevés váltással nyomatékból motorozni, azonban ha szükséges, ezek is nagyon megindulnak a kb. 70 lóerős teljesítményükkel.

 Ducati Monster 620ie                                                    Suzuki SV650N

 Cagiva Raptor 650                                                 Hyosung GT650

Ezeket a motorokat vettem végig, miközben az első nagy-motorom megvásárlásán gondolkodtam és végül úgy döntöttem, hogy egy Suzuki SV650-est szeretnék! A megvásárlásról és magáról a motorról majd valamelyik következő post-omban írnék!

cat#58

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése