2012. február 15., szerda

Motorozás II. – A MOTOR – Külföldi motor


A motorkerékpár névre írás egy különleges esetét szeretném leírni, amikor a motorunkat külföldi - és azon belül Európai Uniós országból – vásároljuk meg.
Ez nem egy hivatalos leírás, tanácsadás, hanem egy élménybeszámoló arról, hogy hogyan működik a magyar bürokrácia!
Nem írok le minden részletet, mert nem akarom elvenni azoknak a kenyerét, akik ezzel foglalkoznak, de itt szeretném bemutatni, hogy ez nem egy lehetetlen feladat.
Maga az ügyintézés legalább két napot vesz igénybe, de volt, hogy ráment egy egész hét!

1.) Vásárlás
Fontos, hogy már a vásárlás során, odafigyeljünk bizonyos részletekre.
Természetesen szükséges műszaki állapot ellenőrzése, stb. de ehhez én nem értek!

Le kell ellenőrizni a tényleges alvázszám és a forgalmiban lévő alvázszám egyezőségét.
Érdekes lehet, hogy sok esetben, a nélkül használják a motorokat külföldön, hogy azt a nevükre íratnák, így az eladó (az aktuális tulajdonos) és a bejegyzett tulajdonos (aki a forgalmiban szerepel) nem egyezik. Ezt, ilyen módon nem fogják elfogadni az Okmányirodában (ha az adásvételiben és forgalmiban más személy szerepel). Ha szerencsénk van, akkor rávesszük az eladót, hogy szerezze meg a bejegyzett tulaj személyes adatait és aláírását. Ha nem tudja, vagy nem akarja? A magyar bürokrácia hivatalosan csődöt mond! Megoldás? Nincs törvényes/szabályos megoldás… (így nem is írnám le, legyetek kreatívok!!!)

Mire van szükségünk?
  • Külföldi forgalmi engedély! A német pl. két részből áll (Zulassungsbescheinigung Teil I és II): egy kicsi és egy nagy lap! A kicsi a fogalmi, a nagy hasonló elven működik, mint nálunk a Törzskönyv, csak ezt itt egy A4-es lap. Normál esetben mind a kettő kell a magyar forgalomba helyezéshez! Érdemes lehet tudni, hogy a német fogalmi engedélyben nem tüntetik fel csak az alvázszámot, a motorszámot nem. Ez lehetőséget ad egy esetleges motorcserére (papírozás előtt), de nem ismerek olyat, aki ezt ki merte volna próbálni…
 
 Zulassungsbescheinigung Teil I és II (minta)
  •  Kétnyelvű adásvételi szerződés: ezért célszerű magunkkal vinni a vásárlás során kinyomtatott két-nyelvű (az egyik magyar) adásvételi szerződést! A forgalomba helyezés során csak olyat fogadnak el, ami kétnyelvű, vagy amiről van egy hiteles fordítás, ami nem olcsó (Országos Fordítóiroda)!

Hazaszállítás során lényeges, hogy meglegyen az eredeti forgalmi és a kitöltött adásvételi, mert a közúti ellenőrzések során ugranak a teherautóban, utánfutón, stb. lévő motorokra, ugyanis így próbálják kiszűrni a lopott motorok külföldre jutását.

2.) Műszaki vizsga
A motort elsőként le kell műszakiztatni! Kizárólag NKH-s Vizsgaközpontban lehet levizsgáztatni (pl. BP Mozaik u.). Itt elvégzik a Forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálatot és az Egyedi forgalomba helyezést.
Vinni kell magunkkal az eredeti adásvételit és a külföldi forgalmi engedélyt (-eket)!

Költségek:
- Műszaki vizsga: 4.360.- Ft (pl. BP. Mozaik u.)
- Egyedi forgalomba helyezés: 22.800.- Ft



3.) Regisztrációs adó
Először szükséges egy, a saját nevünkre szóló, VPID szám kiváltása. Ez ingyenes! VPID igénylő adatlap
Az alábbi adatlapot kell kitölteni, valamint szükséges a személyi igazolványról, a lakcímkártyáról és az adókártyánkról egy másolat, valamint bemutatásra az eredeti is. Ha nem mi intézzük, akkor természetesen szükséges egy meghatalmazás is! Az ügyintézés kb. 30 perc. Célszerű megőrizni a VPID számot, mert ha jövőben szeretnék valamire regisztrációs adót fizetni, akkor erre még szükségünk lesz!

Regisztrációs adó: a VPID ügyintézőtől kérünk egy regisztrációs adó adatlapot, vagy letöltjük az internetről (az egy kicsit más, mert hiányoznak belőle a rubrikák, így nem tudom, hogy elfogadják e), majd kitöltjük. Ez után jelentkezhetünk beadásra. Regisztrációs adó adatlap (RA.zip/RAA.doc)
Beadáshoz szükséges:
- Regisztrációs adó adatlap
- Adásvételi
- Külföldi forgalmi engedély (-ek)
- Műszaki adatlap + (Egyedi forgalomba helyezési engedély)
- Személyi igazolvány, Lakcímkártya, Adókártya
- A felsorolt dokumentumok másolata
 

 Megállapítják a regisztrációs adó mértékét és erről adnak is egy papírt, valamint tanácsot adnak arról, hogy hol (melyik bankban és milyen számlára) tudjuk befizetni a regisztrációs adót.
A banki befizetési bizonylattal vissza kell menni a Vámhivatalba, ahol nem túl hosszú időn belül kiállítanak egy igazolást arról, hogy be lett fizetve a regisztrációs adó.

Költségek:
- Kiszámítható: http://regisztraciosado.info/
- Kb. 1.000.- Ft a banki ügyintézés/befizetés költsége
  
4.) Eredetiség vizsgálat
(Saját tapasztalat). Németországból és Angliából (és elvileg az egész EU-ból) behozott motorok esetén nem kell eredetiség vizsgálatot csinálni (USA motor esetén pl. már kell!). A Törzskönyvbe azonban bejegyzésre kerül, hogy a motorra még nem lett csináltatva eredetiség vizsgálat!

5.) Kötelező biztosítás
Az Okmányirodai ügyintézéshez már érvényes Kötelező biztosítással kell rendelkeznünk. Online kötés esetén kapunk a biztosítótól egy igazolást, ami tanúsítja, hogy 60 napig érvényes a biztosításunk. Ehhez nem szükséges még semmilyen befizetés!

6.) Okmányirodai ügyintézés
Sajnos ennek a folyamatnak is ez a legbonyolultabb része, és itt találkozhatunk a legtöbb bürokratikus buktatóval!
Ide célszerű időpontot kérni és úgy kell számolni, ha jól megy, akkor is legalább 1 óra az ügyintézés.
Magunkkal kell vinni:
- Adásvételi
- Külföldi forgalmi engedély (-ek)
- Műszaki adatlap + Egyedi forgalomba helyezési engedély (+ amit még esetleg adtak a műszakinál)
- Regisztrációs adó igazoló lap
- Kötelezőbiztosítás igazolás
- stb.

Buktató lehet:
- Adásvételi: Nem kétnyelvű, vagy nincs róla hiteles fordítás. Nincs minden adat megadva (pl. vásárlás dátuma, összeg, stb.).
- Nincs ilyen típus! Az én motorom Kereskedelmi neve: SV650. Típusa: WVBY. Újabban a tényleges típus is bejegyzésre kerül, azonban ez egyelőre, egy nagyon foghíjas lista. Amint a műszaki adatlapra fölkerült, hogy ez egy WVBY, onnantól egyértelmű, hogy ennek ez a típusa. Ezért a műszaki adatlapot átfaxolják egy szervezetnek (még nem sikerült megtudnom a nevét), akik átnyálaznak egy jó nagy adag katalógust és kikeresik belőle ezt a típust. Ha megtalálják, akkor fölveszik a típusnyilvántartásba. Ezzel eddig nincs is gond, de az a baja, hogy ezzel is csak megy az idő. Ennek ált. 1 nap az átfutási ideje, így lehet visszamenni ált másnap az Okmányirodába…

Költségek:
- Forgalmi engedély: 6.000.- Ft
- Törzskönyv: 6.000.- Ft
- Rendszámtábla: 5.500.- FT
- Érvényesítő címke: 585.- Ft

7.) Utolsó lépés
Igazából annyi teendőnk maradt, hogy a rendszámot fölszereljük a motorra és már mehetünk is az első „hivatalos” teszt körre!

8.) Példa
Kiszámoltam, hogy mennyibe kerülne a forgalomba helyezés pl. az én motoromra:
a.) Műszaki: 27.160.- Ft
b.) Regadó: 45.000.- Ft (ma helyeztem forgalomba)
c.) Okmányiroda: 18.085.-                                                                 .
Összesen: 90.245.- Ft + Szállítás + Műszakira felkészítés + stb……

cat#58


2 megjegyzés:

  1. Nagyon köszönöm az átfogó, pontos leirást ! Sokat segitettél !!!! Köszi !!!

    VálaszTörlés
  2. Örülök, ha segíthettem. Csak nem az ominózus motor van a képen?
    Neked pedig széles utat!

    VálaszTörlés